Skip to main content

Læsetid: 5 minutter

Så kom vi igennem en travl uge med masser af online shopping. Dankortene var rødgløende og pakkeshopsene er i disse dage fyldt til randen. Men hvor populær var Black Friday 2020 så? Det kan du blive klogere på herunder, hvor vi giver et kort recap på den travle Black Week.

Black Week består

Tendensen var også den samme i 2020, som den var under Black Friday 2019 og tidligere Black Fridays, hvor et døgn med store rabatter er blevet spredt ud over en hel uge. Og særligt i disse corona-tider var det særligt hensigtsmæssigt at sprede tilbuddene ud, og dykker vi ned i tallene, så er det et koncept, der er kommet for at blive.

Internethandlen boomede i år

Det er næppe kommet som nogen overraskelse, at internethandlen i år ville boome særligt meget på Black Friday grundet Corona-situationen. Der var således store procentmæssige stigninger i transaktioner. Særligt var mandag og lørdag de dage, hvor der blev foretaget flest betalinger: mandag med en procentmæssig stigning på 61% og lørdag med 67%.

Helt bemærkelsesværdig er fredag, hvor der i forhold til sidste år var et fald på 14%, så der er en klar indikation om, at danskerne har taget Black Week-konceptet til sig:

“Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen. Det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs”, beretter marketingchef hos Nets Natalia Laursen i en pressemeddelelse til Ritzau.

Men trods faldet på 14%, så var fredagen stadig den ultimativt travleste dag i løbet af ugen. Der blev således foretaget tre gange så mange køb om fredagen, end der blev gjort om mandagen. Herunder kan du se en graf over antallet af transaktioner i 2020 contra 2019 for de 100 største webshops.

Black Friday 2020

Elektronik og tøj stadig højt på listen

Traditionen tro var elektronik, tøj og sko endnu engang toppen på listen over køb. Selvom der endnu ikke er kommet nogle tal på, hvilke varekategorier var de mest varme, så har YouGov i samarbejde med Nets tidligere på året været ude og tage temperaturen på danskernes forventninger til Black Friday 2020.

Således svarede intet mindre end 55% af de adspurgte, at de havde intentioner om at bruge nogle af deres penge på tøj, sko eller accessories. Elektronik stod dog også rigtig højt på listen, hvor 44 % af adspurgte også havde planer om at lægge en fladskærm, smartphone eller noget helt tredje i deres indkøbskurv.

Og så blev Black Friday også startskuddet på årets juleshopping, for hele 64% af de adspurgte havde planlagt, at de ville smide julegaver i indkøbskurven i løbet af Black Week 2020.

Martin Nielsen

Author Martin Nielsen

Martin arbejder blandt andet med indhold for Blue Finance Denmark. Han har siden 2015 arbejdet med content inden for mange forskellige brancher - både for private virksomheder og for landsdækkende magasiner. I de seneste fire år har han beskæftiget sig særligt med økonomi.

More posts by Martin Nielsen