Digitaliseringsstyrelsen har lanceret en identitetstyveri-hotline, som skal være med til at sikre danskernes digitale tryghed.
Hvis du har været udsat for eller mistænker identitetstyveri, kan du kontakte hotlinen på telefon 3398 0098. 

Hvad er identitetstyveri? 
Identitetstyveri er, når dine personlige oplysninger bliver stjålet og/eller bliver misbrugt. Langt de fleste tilfælde handler om økonomisk svindel. Det er i den situation, du kan bruge identitetstyveri-hotline til at få svar på, hvad du skal gøre.  

Hvad skal du gøre, hvis du oplever identitetstyveri?

  1. Stands ulykken
    Så snart du opdager, at din identitet er blevet stjålet eller misbrugt, skal du ligesom i førstehjælp standse ulykken. Det betyder, at du skal spærre for brugen af dit NemID. Hvis du kan se, at der bliver trukket beløb fra din bankkonto, som du ikke kan genkende, skal du kontakte din bank. 
  2. Spær dit NemID – og bestil et nyt
    Kan du se, at der er andre, der har brugt dit NemID f.eks. til at foretage køb, skal du spærre det så hurtigt som muligt. Det er nøglekortet eller nøgleappen, du skal spærre.
    Du kan spærre nøglekort og nøgleapp her.
    Du kan også ringe til spærreservice på 72 24 70 10. 
  3. Spær dine betalingskort
    Hvis du har mistanke om, at dine betalingskortoplysninger bliver misbrugt, skal du spærre dit kort hurtigst muligt. Du kan spærre dit betalingskort ved at ringe til Nets på 44 89 29 29, der svarer hele døgnet.
    Du kan også kontakte din bank. 
  4. Anmeld til politiet
    Tyveri og bedrageri eller andre kriminelle forhold, hvor dine personlige oplysninger er blevet stjålet, bør altid meldes til politiet. For alle identitetstyverier gælder, at du skal kontakte politiet og indgive en anmeldelse. 

Du kan anmelde identitetstyveri her.