Skip to main content

Digitaliseringsstyrelsen har lanceret en hotline for identitetstyveri, som skal være med til at sikre danskernes digitale tryghed.
Hvis du har været udsat for eller mistænker identitetstyveri, kan du kontakte hotlinen på telefon 3398 0098. 

Hvad er identitetstyveri? 
Identitetstyveri er, når dine personlige oplysninger bliver stjålet og/eller bliver misbrugt. Langt de fleste tilfælde handler om økonomisk svindel. Det er i den situation, du kan bruge denne hotline for identitetstyveri til at få svar på, hvad du skal gøre.  

Hvad skal du gøre, hvis du oplever identitetstyveri?

  1. Stands ulykken
    Så snart du opdager, at din identitet er blevet stjålet eller misbrugt, skal du ligesom i førstehjælp standse ulykken. Det betyder, at du skal spærre for brugen af dit MitID. Hvis du kan se, at der bliver trukket beløb fra din bankkonto, som du ikke kan genkende, skal du kontakte din bank. 
  2. Spær dit MitID
    Kan du se, at der er andre, der har brugt dit MitID f.eks. til at foretage køb, skal du spærre det så hurtigt som muligt. 
    Du kan læse mere om, hvordan du spærrer dit MitID her
  3. Spær dine betalingskort
    Hvis du har mistanke om, at dine betalingskortoplysninger bliver misbrugt, skal du spærre dit kort hurtigst muligt. Du kan spærre dit betalingskort ved at ringe til Nets på 44 89 29 29, der svarer hele døgnet.
    Du kan også kontakte din bank. 
  4. Anmeld til politiet
    Tyveri og bedrageri eller andre kriminelle forhold, hvor dine personlige oplysninger er blevet stjålet, bør altid meldes til politiet. For alle identitetstyverier gælder, at du skal kontakte politiet og indgive en anmeldelse. 

Du kan anmelde identitetstyveri her.