Vores lånevilkår
Følgende lånevilkår er gældende fra den 26. oktober 2023 for private kunder, der ønsker et lån hos KreditNU v/ Blue Finance Denmark ApS (CVR – Det Centrale Virksomhedsregister: 39824515).
Låneaftalen er indgået mellem parterne, som følger:
LÅNGIVER
KreditNU
V/ Blue Finance Denmark ApS
CVR-nr.: 39824515
Nørreport 26, 3. sal
DK-8000, Aarhus C
(herefter “KreditNU”)
LÅNTAGER
[Kundens fulde navn]
[Kundens adresse]
[Kundens postnr./by]
(CPR-nr. [Kundens CPR-nr.])
[Kundens e-mailadresse]
[Kundens telefonnummer]
(herefter “Kunden”)
Kunden vil inden indgåelse af låneaftalen modtage et konkret lånetilbud, som de skal underskrive for at låneaftalen bliver bindende.
Nedenstående beror på de generelle supplerende vilkår for låneaftalen. Låneaftalen vil dog altid have forrang forud for de på KreditNU.dk skrevne vilkår.
LÅNEBELØBET OG LÅNEOMKOSTNINGER
Når der optages et lån hos KreditNU, vil der være tilknyttet nedenstående låneomkostninger, som vil være specifikt beskrevet i den pågældende låneaftale for det pågældende lån.
Samlet lånebeløb | DKK [Det beløb som Kunden får udbetalt] |
Lånets løbetid | 24 måneder |
Debitorrente | 0 % |
Etableringsgebyr (25 % af det samlede lånebeløb) | DKK [25 % af lånebeløbet] |
ÅOP (årlige omkostninger i procent) | 24,87 % |
Den samlede tilbagebetalingsbeløb/hovedstol (samlet lånebeløb samt etableringsgebyr) | DKK [Summen af det samlede kreditbeløb og de samlede omkostninger (renter) i forbindelse med låneaftalen ved antagelse af en løbetid på 24 måneder] |
Månedlig ydelse (i alt 24 månedlige ydelser) | DKK [Den ydelse forbrugeren skal betale hver måned i 24 måneder] |
LÅNETYPEN OG BETINGELSER HERFOR
Kunden tilbydes et 24 måneders lån på det anførte samlede lånebeløb, som sammen med etableringsgebyret skal tilbagebetales over 24 måneder og med lige store månedlige ydelser.
Det er en betingelse for indgåelsen af låneaftalen, at Kunden opfylder følgende:
- Har en dansk bopælsadresse.
- Har et dansk CPR-nr.
- Har et gyldigt MitID eller tilsvarende signatur.
- Har en aktiv e-mailadresse, som Kunden kan kontaktes på.
- Har et aktivt dansk telefonnummer, som Kunden kan kontaktes på.
- Er myndig samt er mellem 23 år og 70 år på tidspunktet for indgåelse af låneaftalen.
- Kunden ikke er en politisk eksponeret person, nærtstående eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person.
- Kunden ikke er registreret i RKI (Experian).
- Kunden i øvrigt opnår en positiv kreditværdighedsvurdering hos KreditNU.
Kunden forpligter sig til at ajourføre KreditNU med de ovenstående oplysninger, der gør det muligt for KreditNU at kontakte Kunden.
Kunden er alene berettiget til at have ét aktivt lån hos KreditNU. KreditNU forbeholder sig retten til at kræve fuld indfrielse ved eventuelle fejl, da udbetaling af to lån er at sidestille med to aktive lån, hvilket strider mod de fremsatte lånevilkår. Indfrielse skal ske efter de anførte krav om skriftlighed.
FORRENTNING, OMKOSTNINGER OG KUNDENS BETALINGER
Lånet forrentes ikke i løbetiden.
Kundens lån er forbundet med en etableringsomkostning, idet Kunden skal betale et etableringsgebyr, der tillægges det samlede lånebeløb. Etableringsgebyret udgør 25 % af det samlede lånebeløb.
Kunden betaler lånet inklusiv etableringsgebyret tilbage i 24 lige store dele. Første ydelse forfalder til betaling én måned + 10 dage efter den dato, hvor lånet blev godkendt (långivers udbetalingstidspunkt). De efterfølgende ydelser forfalder herefter til betaling med én måneds (30 dages) mellemrum. Disse 24 månedlige ydelser (svarende til en firetyvendedel (1/24) af lånebeløbet inklusive etableringsgebyr) udgør således afdrag på det samlede lånebeløb og de samlede låneomkostninger.
Alle indbetalinger afskrives først på eventuelle inkassoomkostninger, rykkergebyrer, morarenter, forfaldne etableringsomkostninger og derefter på lånets hovedstol (det samlede lånebeløb).
Indbetalinger på lånet skal ske ved betaling af den månedlige opkrævning/ girokort, der fremsendes på den af Kundens oplyste e-mailadresse. Opkrævningen udsendes af Riverty Finance A/S (herefter Riverty) på vegne af KreditNU.
Spørgsmål vedrørende opkrævninger og/eller rykkere skal ske til Rivertys kundeservice:
- E-mail: [email protected]
- Telefon: 7027 2795
ÅRLIGE OMKOSTNINGER I PROCENT (ÅOP)
De årlige omkostninger i procent (ÅOP) er den samlede pris for lånet udtrykt i procent pr. år af det samlede lånebeløb. Beregningen af ÅOP er baseret på følgende antagelser:
- Det samlede lånebeløb anses for udbetalt i sin helhed med det samme, Kunden har fået sin låneansøgning godkendt. *Lånet kan alene udbetales til den af Kundens tilknyttede NemKonto.
- Lånet er stillet til rådighed for en periode to år + 10 dage, regnet fra datoen for udbetalingen af lånet, og at den endelige betaling foretaget af Kunden indfrier tilgodehavendet i form af kapitalen (det samlede lånebeløb) og omkostninger.
- Et år antages at have 365 dage.
- Kapitalen (det samlede lånebeløb) tilbagebetales af Kunden i firetyve (24) lige store månedlige betalinger, første gang én måned + 10 dage, efter datoen for låneaftalens godkendelse.
- Der ikke foretages en låneomlægning i låneaftalens løbetid.
- Låneaftalen forbliver gyldig i låneaftalens løbetid.
- KreditNU og Kunden opfylder deres forpligtelser på de vilkår og datoer, der er angivet i låneaftalen.
- Der ikke påløber andre omkostninger i låneaftalens løbetid, herunder omkostninger som følge af Kundens forsinkelser med betaling eller misligholdelse i øvrigt.
INDFRIELSE
Kunden kan til enhver tid omkostningsfrit indfri hele eller dele af låneaftalen. Indfrielsen kan ske ved indbetaling af den til enhver tid skyldige saldo (restgælden).
I tilfælde af Kundens førtidige indfrielse vil det af Kunden indbetalte beløb blive behandlet som afdrag på den/de efterfølgende ydelser. Kunden vil på ny modtage opkrævninger, når perioden for den delvise indfrielse er udløbet.
OPSIGELSE
KreditNU kan til enhver tid opsige låneaftalen til fuld indfrielse med 2 måneders varsel. Opsigelsen skal ske på papir eller andet varigt medium (f.eks. pr. post eller e-mail).
Kunden skal ved opsigelsesvarslets udløb indfri restgælden til fulde.
MISLIGHOLDELSE OG OPHÆVELSE
Låneaftalen anses for misligholdt, hvis:
- Kunden ikke betaler forfaldne beløb i henhold til låneaftalen.
- Kunden udsættes for individuel retsforfølgning i form af udlæg eller arrest.
- Kunden kommer under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller anden form for insolvensbehandling, indleder forhandlinger om gældssanering eller akkord eller i øvrigt bliver ude af rådighed over sit bo.
- Kunden afgår ved døden.
- Kunden tager fast bopæl uden for Danmarks grænser.
- Kunden ikke overholder sin forpligtelse i medfør af låneaftalen.
- Kunden i øvrigt på nogen måde misligholder bestemmelserne i den mellem parterne aftale låneaftale, eller Kunden har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med låneaftalens etablering, forudsat at misligholdelsen eller de urigtige oplysninger er af væsentlig karakter.
Hvis Kunden misligholder låneaftalen, kan KreditNU uden varsel ophæve låneaftalen og kræve, at Kunden straks betaler hele den til enhver tid værende restgæld med tillæg af omkostninger.
Kunden er i tilfælde af misligholdelse forpligtet til at betale morarenter, som er fastsat til den årlige rente svarende til Nationalbankens officielle udlånsrente pr. 1. juli og pr. 1. januar + et tillæg, jf. rentelovens § 5, stk. 1. Fra den 1. januar 2025 er morarenten 10,75% p.a. af alle forfaldne beløb i henhold til låneaftalen. KreditNU er yderligere i tilfælde af Kundens misligholdelse berettiget til at opkræve rykkergebyrer og overdragelsesomkostninger i henhold til Rentelovens bestemmelser herom. Kunden vil desuden blive indberettet til RKI (Experian), hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Kunden skal være opmærksom på, at låneaftalen kan tjene som grundlag for tvangsfuldbyrdelse, jf. retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 5.
RYKKERPROCESS
Såfremt Kunden ikke betaler forfaldne beløb i henhold til låneaftalen, vil der til Kunden blive tilsendt rykkere med tilhørende rykkergebyr. Kunden kan yderligere ifalde omkostninger i forbindelse med en inkassoproces.
Kunden skal være opmærksom på, at opkrævningen varetages af Riverty, og derfor henvises til deres kundeservice på:
- E-mail: [email protected]
- Telefon: 7027 2795
FORTRYDELSESRET
Kunden har ret til at fortryde låneaftalen inden for en periode på 14 kalenderdage efter indgåelse af låneaftalen. Kunden skal underrette Riverty og KreditNU om udnyttelse af fortrydelsesretten inden udløbet af denne frist. Meddelelsen skal ske via e-mail til Riverty og KreditNU:
Riverty Denmark A/S
E-mail: [email protected]
og
KreditNU
v/ Blue Finance Denmark ApS
E-mail: [email protected]
Bemærk venligst, at meddelelse om udnyttelse af fortrydelsesretten ikke kan afgives via telefon.
Ved udnyttelse af fortrydelsesretten skal Kunden tilbagebetale det samlede lånebeløb uden unødig forsinkelse og senest 30 kalenderdage efter, at Kunden har sendt meddelelse til Riverty og KreditNU om udnyttelse af fortrydelsesretten.
ANSVARSBEGRÆNSNING
KreditNU er ikke ansvarlig for tab, der skyldes lovforskrifter, myndighedsforanstaltninger eller lignende, herunder truende krig, borgerlige uroligheder, terror, sabotage, naturkatastrofer, strejke, lockout, boykot og blokade, uanset om KreditNU selv er part i konflikten. Dette gælder også, selv hvis konflikten kun påvirker visse dele af KreditNUs funktioner.
SPROGORDNING
Oplysninger og aftalevilkår gives på dansk. Hvis Kunden er indforstået hermed, vil KreditNU kommunikere på dansk i låneaftalens løbetid, og/eller engelsk.
DIGITAL KOMMUNIKATION
KreditNU benytter sig i videst muligt omfang af digital kommunikation. Når du indgår en låneaftale med os, accepterer du, at al kommunikation vedrørende låneaftalen, herunder eventuelle rykker- og inkassobeskeder ved forsinkelser, kan foregå digitalt. Dette omfatter muligheden for at sende beskeder via e-mail til den adresse, du har angivet, via e-Boks/mit.dk eller via SMS. Vi betragter disse digitale metoder som officielle kommunikationskanaler mellem KreditNU og dig som kunde, såvel som mellem KreditNU og eventuelle samarbejdspartnere, som vi måtte benytte til administration af låneaftalen, herunder ved iværksættelse af eventuel rykker- og inkassoprocedure.
BEHANDLING AF PERSONOPLYSNIGNER
I forbindelse med indgåelsen af en låneaftale registrerer og behandler KreditNU en række personoplysninger om Kunden. Kunden har i forbindelse med ansøgning om lån hos KreditNU modtaget et eksemplar af KreditNUs privatlivsvilkår, som også findes på KreditNUs hjemmeside: www.KreditNU.dk/privatlivspolitik.
ØVRIGE OPLYSNINGER
I henhold til forbrugeraftalelovens § 14, stk. 1, nr. 15 kan KreditNU oplyse, at låneaftalen ikke er omfattet af en garantifond eller anden garantiordning.
LÅNEOMLÆGNING
Kunden har mulighed for at ansøge om en låneomlægning af en eksisterende Låneaftale når som helst. Dog skal Kunden som et minimum have betalt afdrag rettidigt over 2 omgange efter modtagelse af hver opkrævning. Det er ikke muligt at betale et beløb svarende til 2 afdrag på én gang. Derudover må kunden ikke have udestående betalinger til KreditNU.
For at gennemføre en låneomlægning skal Kunden opfylde de aktuelle lånevilkår og gennemgå en kreditværdighedsvurdering.
Låneomlægning, som begrebet forstås af både Kunden og KreditNU, indebærer udskiftning af den eksisterende låneaftale med en ny. Dette medfører fuld indfrielse af den tilbageværende gæld på det eksisterende lån, og differencen udbetales til Kunden.
AMORTISERINGSPLAN
Kunden har via vores hjemmeside til enhver tid adgang til den for Kunden aktuelle amortiseringsplan.
Amortiseringsplanen vil angive skyldige betalinger, tidspunkter og betingelser for betaling af sådanne beløb. Dertil vil den indeholde en specificering af den enkelte tilbagebetaling, som viser amortiseringen af den samlede kapital og etableringsgebyr.
FOREBYGGENDE FORANSTALTNINGER MOD HVIDVASK OG FINANSIERING AF TERRORISME
Kunden forpligter sig til at indsende nødvendige oplysninger til brug for gennemførelsen af kundekendskabsproceduren, hvis KreditNU anmoder om dette.
Bliver Kunden en politisk eksponeret person, eller bliver Kundens familiemedlem eller nær samarbejdspartner til en politisk eksponeret person, skal Kunden straks underrette KreditNU om dette. Underretning af KreditNU skal ske senest inden for én hverdag. Kunden skal ligeledes underrette KreditNU, hvis der sker andre ændringer i Kundes personlige oplysninger.
KreditNU forstår ved politisk eksponeret person en fysisk person, der har eller har haft et af følgende offentlige erhverv:
- Statschef, regeringschef, minister og viceminister eller assisterende minister.
- Parlamentsmedlem eller medlem af et tilsvarende lovgivende organ.
- Medlem af et politisk partis styrelsesorgan.
- Højesteretsdommer, medlem af forfatningsdomstolen og af anden højtstående retsinstans, hvis afgørelser kun er genstand for yderligere prøvelse under ekstraordinære omstændigheder.
- Medlem af revisionsret og øverste ledelsesorgan for en centralbank.
- Ambassadør, chargé d’affaires og højtstående officer i de væbnede styrker.
- Medlem af statsejet virksomheds eller statslige styrelses administrative, ledende eller kontrollerende organ.
- Direktør, vicedirektør og medlem af bestyrelsen eller person med tilsvarende hverv i en international organisation.
KreditNU definerer et familiemedlem til en politisk eksponeret person som værende ægtefælle, registreret partner, samlever, forældre, børn samt deres ægtefæller, registrerede partnere eller samlevere.
KreditNU forstår ved nær samarbejdspartner en:
- Fysisk person, som er reel ejer af en virksomhed eller anden form for juridisk person i fællesskab med en eller flere politisk eksponerede personer.
- Fysisk person, der på anden måde end nævnt ovenstående, har en nær forretningsmæssig forbindelse med en eller flere politisk eksponerede personer.
- Fysisk person, der som den eneste er reel ejer af en virksomhed eller anden form for juridisk person, som det vides, er blevet oprettet til fordel for en politisk eksponeret person.
KLAGEGANG
Da KreditNU er en udlånsvirksomhed, har Kunden mulighed for at klage til:
Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Klagen skal sendes til ovennævnte adresse eller på [email protected]. Inden Kunden klager til Nævnenes Hus, skal Kunden have klaget til KreditNU, og Kunden skal have fået afvist sit krav helt eller delvist af KreditNU.
Vær opmærksom på at der opkræves et gebyr på kr. 100 for at indlevere en sag for Nævnenes Hus. Klagegebyret på kr. 100,00 til Nævnenes Hus tilbagebetales ikke, uanset om Kunden får helt eller delvis medhold, eller klagen ikke kan behandles af nævnet.
TILSYNSMYNDIGHED
KreditNU er underlagt tilsyn fra:
Finanstilsynet
Strandgade 29
1401 København K
og
Forbrugerombudsmanden
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
TVISTER
Enhver uenighed mellem Kunden og KreditNU, der udspringer af låneaftalen, er undergivet dansk ret. Kunden og KreditNU skal i tilfælde af en uoverensstemmelse mellem dem i forbindelse med låneaftalen, søge at løse tvisten på en positiv, samarbejdende og ansvarlig tilgang og indlede en forhandling. Kontakt derfor gerne KreditNU via [email protected]
Kan en tvist mellem Kunden og KreditNU ikke løses gennem forhandling, skal tvisten afgøres ved de danske domstole.
KUNDENS ERKLÆRINGER OG UNDERSKRIFT
Ved underskrift på en låneaftale erklærer Kunden på tro og love, at Kunden:
- Er myndig.
- Ikke under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller anden form for insolvensbehandling.
- Forud for låneaftalens indgåelse har modtaget skemaet ”STANDARDISEREDE EUROPÆISKE FORBRUGERKREDITOPLYSNINGER” i udfyldt stand i overensstemmelse med kreditaftaleloven.
- Er blevet gjort bekendt med, at yderligere oplysninger kan indhentes på KreditNUs hjemmeside dk.
- Nøje er bekendt med indholdet af låneaftalen og har modtaget et eksemplar af låneaftalen.
Kunden underskriver en låneaftale digitalt med MitID, eller tilsvarende digital signatur, som opfylder OCES-standarden (Offentlige Certifikater til Elektronisk Service).