Skip to main content

Læsetid: 2 minutter

Black Friday 2019 er forbi, og årets juleshopping er skudt i gang. Endnu en gang havde danskerne hænderne dybt i lommerne, og der blev brugt intet mindre end 376 millioner kroner på MobilePay. Nets kan i år ikke meddele Dankortforbruget, da de siden årsskiftet har valgt kun at indberette tallene til Nationalbanken. Så hvorvidt Dankortet slog sidste års rekorder, kan vi desværre ikke meddele noget om. Her kommer vi med en opsummering på dette års tilbudsfest.

Er Black Friday-konceptet udvandet?

Sidste års Black Friday-omsætning slog ingen rekorder med sine 1,94 milliarder. Det er faktisk et niveau, som vi skal helt tilbage til 2014 for at slå. Den faldende kurve kan blandt andet skyldes, at tilbudsfesten bliver fordelt ud over flere dage – i hvert fald ifølge forbruger- og detailekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia. Hun udtalte nemlig sidste år til Danmarks Radio:

”Noget af faldet skyldes helt klart, at tilbudsperioden er begyndt at strække sig ud over hele ugen, hele weekenden og også ind i ugen efter med det såkaldte Cyber Monday.”

Med andre ord, så var Black Friday sidste år et udvandet koncept på grund af forretningernes iver efter at hæve salget.

black friday

MobilePay melder rekorder

Om Black Friday 2019 også har været præget af et faldende forbrug, kan være svært at give et endeligt billede på, da Nets, som administrerer Dankortet, ikke længere oplyser forbruget. Spørger man derimod MobilePay, har der været rigtig godt gang i transaktionerne, hvor der på blot 24 timer blev foretaget intet mindre end 556.000 transaktioner. Det er en enorm stigning på intet mindre end 77 procent i forhold til 2018. I forhold til en helt almindelig fredag omsatte MobilePay hele 10 gange mere til Black Friday 2019. Det fortæller TV2.

Elektronik og tøj højt på listen

I år var særligt tøj og elektronik på ønskelisten til Black Friday. Ifølge en undersøgelse foretaget af Nortstat for Dansk Erhverv var det særligt følgende kategorier, som danskerne ville bruge penge på:

Tøj

55%

Elektronik

53%

Personlig pleje

30%

Sko

26%

Legetøj

24%

Black Friday i fremtiden?

Året 2019 har særligt haft fokus på klimaet, hvor Greta Thunberg har skabt en grøn bevægelse hos de unge mennesker. Dette har blandt andet også betydet, at der i år blev strejket imod Black Friday og overforbruget – en tendens som har været stigende de seneste år.

Om dette har nogen direkte konsekvens for fremtidens Black Friday, kan være svært at forudsige. Men at dømme på det generelle stigende forbrug igennem årene og MobilePays rekord, har forretningerne næppe noget at bekymre sig om.

Lukas Hvillum

Author Lukas Hvillum

Lukas har flere års erfaring med marketing, økonomi og den finansielle sektor. Han sidder til daglig som marketingansvarlig for Blue Finance Denmark.

More posts by Lukas Hvillum

Leave a Reply