fbpx

Læsetid: 10 minutter

Madbudget: Bruger du også alt for mange penge på mad i løbet af måneden? Og kommer du ofte hjem med alt andet end det, der står på indkøbssedlen? Så frygt ej – du er ikke alene, og der er hjælp at hente – men mest hos dig selv.

Mad og dagligvarer er ofte én af de poster, der kan få det månedlige budget til at skride, og det kan gå ud over mange andre glæder i hverdagen. Men heldigvis er madposten også én af de poster, som du selv kan styre og dermed også hurtigt kan ændre på. Og dette er særligt relevant at overveje i disse tider, hvor co, og måske sat din økonomi under pres. Der kan være flere grunde til, at en stor del af budgettet går til mad- og dagligvarer, og der er selvsagt også mange forskellige fælder, du kan falde i.

Vi har samlet fem gode tips til dig, der også ønsker at nedbringe dit madbudget markant. Hvis du følger disse råd, garanterer vi dig til gengæld, at du med det samme vil kunne se en forskel i din økonomi. Og selvom mad er lækkert, skal man huske, at der er sjovere ting, man også kan vælge at bruge store dele af sit månedlige budget på. Hvis du allerede i dag begynder at følge de nedenstående tips, kan du på sigt måske spare op, beholde dit fitness-abonnement, få råd til dine studiebøger eller med tiden komme afsted på din drømmeferie.

1. Opret en madkonto

Noget af det første, vi råder dig til at gøre, er at oprette en separat madkonto. Hvis du betaler mad og dagligvarer fra din almindelige lønkonto, kan det være svært at skelne disse udgifter fra dine diverse udgifter, og lige netop her opstår risikoen for manglende overblik og din økonomi kan derfor hurtigt løbe løbsk. Hvis du både køber dit tøj, forskellige gaver og mad fra den samme konto, kan udgifterne nemlig hurtigt lappe ind over hinanden, og således bliver det svært at holde styr på, hvor mange penge du faktisk har brugt på mad, og dermed også hvor mange du har tilbage til resten af måneden.

Læg et budget

Når du har oprettet en madkonto, skal du naturligvis lægge et estimeret budget for din månedlige udgift til mad og dagligvarer. Hvis du indtil dette tidspunkt aldrig har haft et overblik over dine madudgifter, kan det være en udfordring lige pludselig at skulle lægge et budget. Men her er det vigtigt at huske, at budgettet nemt kan ændres til enten mere eller mindre, hvis behovet opstår. Grundlæggende kan man gå ud fra, at én person sagtens kan leve for 2000 kr. i måneden. Det er et godt budget at gå efter, men husk at beløbet naturligvis kan variere og afhænge af faktorer som eks. livsstil, alder, særlige behov, indkomst, interesse osv.

Brug kontanter

Hvis du efter nogle måneder stadig har svært ved at overholde budgettet og madkontoen trækkes over hver måned, kan det blandt andet skyldes to ting; den ene årsag skal ganske enkelt findes i dit forbrug, og du bør ganske købe mindre eller billigere. En anden årsag kan være, at du stadig har svært ved at og glemmer at tjekke din konto før sidst på måneden. I sidste tilfælde kan et alternativ være, at du hæver dit madbudget i kontanter og eventuelt opbevarer dem i en krukke i køkkenet. Denne metode bidrager til at du ganske enkelt ikke kan bruge flere penge, end dem der er i krukken, og på denne måde bliver du også langt mere bevidst omkring hver eneste betaling.

2. Lav en madplan

Vores andet tip er at lave en ugentlig madplan, og hvis det giver mening for dig, kan du også lave en plan for hele måneden. Her skal du dog være opmærksom på, at der hurtigt kan ske ændringerne i planen, hvis du bliver inviteret til fødselsdag, skal arbejde sent eller der kommer andet i vejen. Du kan med fordel sætte nogle lidt løsere rammer for din madplan, således du har lidt mere fleksibilitet i løbet af ugen.

Planlægning af madplan

Et godt tip er at sætte dig ned søndag aften og planlægge den kommende uge. Søndag aften er, for de fleste mennesker, et roligt tidspunkt, hvor du alligevel så småt begynder at gå den kommende uges planer igennem i hovedet.

Når du planlægger ugen, er det en god ide at forholde dig til følgende spørgsmål: er der nogle dage, du arbejder sent? Er der nogle aftener du skal til træning? Og er der en aften i weekenden, der er sat af til hygge med vennerne? Svarene på disse spørgsmål kan være med til at afgøre, hvilke dage du har god tid til at lave mad, og hvilke aftener du måske skal nuppe et par hurtige rugbrødsmadder. Og på denne måde bliver du også klar over, hvilke aftenener, du egentlig skal handle ind til, og således undgår du at købe for meget og smide ud.

6 apps til dit madbudget
  • Tilbudsugen
  • For resten
  • Nemlig
  • Mambeno
  • Mad for fattigrøve
  • To good to go

Vær økonomisk, når du lægger madplan

Når du laver en madplan, er det vigtigt, at du forholder dig til, om et måltid eksempelvis kan række til to aftener samt hvilke ingredienser, du kan bruge i flere forskellige retter. Derudover bør du altid tjekke forskellige tilbudsaviser, for at finde de billigste varer. Optimalt set, skal du købe ind i forskellige butikker, alt efter hvor der er tilbud på de varer, du skal bruge. Hvis dette er for uoverskueligt, kan du nøjes med at handle stort ind i den butik, der kører tilbud på flest af varerne på listen.

Madbudget

3. Undgå madspild

Vores tredje tip forholder sig i høj grad til dine vaner i forhold til at smide mad ud. De fleste af os kan nok se os selv i en situation, hvor vi smider resten af aftensmaden ud – måske fordi det er nemmest, og måske fordi vi ikke rigtig kan se noget ”genbrugspotentiale” i det. Men i virkeligheden er det jo ikke meget sværere at fordele rester i forskellige bøtter, og det kan virkelig betale sig at tænke kreativt i denne sammenhæng.

Gem overskydende madvarer

Der er masser af penge at spare ved at gemme overskydende madvarer. Lad vær med at smide de ekstra kartofler ud. De kan enten bruges på rugbrød til frokosten dagen efter, eller de kan bruges i en kartoffelsalat som tilbehør til aftenens kød. Du bør også gemme den ekstra stump salat, selvom den ser kedelig og uappetitlig ud. Hvis du tilføjer lidt ekstra grøntsager dagen efter og vender den godt rundt, kan den næsten være så god som ny. Og der er mange gode grunde til ikke at smide mad ud. Du kan først og fremmest spare mange penge, ved at spise rester men derudover er du samtidig skånsom ved miljøet.

Gå efter de gule mærker

Du kan selv gøre rigtig meget, når det kommer til at smide mindre mad ud. Men mange supermarkeder og andre café-kæder har allerede gjort et stort stykke af arbejdet for dig. I Rema 1000 kan du eksempelvis købe en enkelt kyllingefilet i stedet for en pakke med flere, og i Netto kan du finde deres sidste salgsdato-varer og spare penge mens de undgår madspild. Flere restauranter og bagere er ligeledes begyndt med at tilbyde mad ved lukketid, som ellers ville blive smidt ud – det såkaldte ”too good to go”-koncept. Et godt råd er derfor, at du husker at tænke over de forskellige muligheder, der er for enten at genbruge, købe varer der ellers skulle smides ud og generelt handle mindre ind.

Få overblik over dit budget

Udover disse 5 tips, opfordrer vi selvfølgelig altid til, at du husker at handle ind og lægge madbudget efter din personlige økonomiske situation. Hvis du har en solid indkomst og har godt med luft i budgettet, kan du naturligvis tillade dig at bruge lidt flere penge på mad i måneden. Start med at skab et godt overblik over din økonomi, og find herefter ud af, hvor meget du vil lægge til side i dit madbudget. Læs eventuelt vores indlæg om apps til din privatøkonomi, hvis du vil have et bedre overblik over, hvor mange penge, du bruger på de forskellige poster.

4. Ændr dine indkøbsvaner

Der er mange gode råd at hente, og redskaber du kan tage i brug, når du skal skærpe dit madbudget. Men det meste af det handler om dine egne vaner. Du kan lægge nok så mange planer og oprette alverdens konti, men det hjælper ikke meget, hvis du ikke sørger for at ændre i dine forbrugsvaner.

Sæt system i dine indkøb

Noget af det vigtigste, du selv kan gøre, for at få bedre styr på dit månedlige madbudget er at ændre på dine indkøbsvaner. Måske du ikke tænker meget over vanerne til hverdag, men det er faktisk netop her problemet ligger. Vi er vant til at handle ind ud fra et naturligt instinkt. Men hvis du skal spare penge på dit månedlige forbrug på mad, bliver du nødt til at sætte dine indkøbsvaner mere i system. Og der er flere punkter, hvorpå du kan ændre dine mønstre, når du handler ind.

5 tips til et mindre madbudget:
  1. Planlæg din uge
  2. Brug flere grøntsager
  3. Aldrig køb ind på tom mave
  4. Tjek tilbudsaviser
  5. Spis rester

Aldrig køb ind på tom mave

Det er først og fremmest vigtigt, at du aldrig handler ind på tom mave. Det kan ske for os alle, at vi med rumlende mave cykler hen imod netto efter arbejde. Men dette er en dum idé – især hvis du ønsker at have styr på dit madforbrug og bruge færre penge på denne post. Sørg i stedet for at handle stort ind én gang i ugen, så du undgår spontane og ofte usunde indkøb på tom mave. Du kan med fordel handle ind søndag aften, når du har lagt din madplan for den kommende uge. Husk at du ikke kun skal tænke i aftensmad, men at du skal sørge for at handle ind til både morgenmad, frokost og de gode snacks til den hurtige sult.

Det kan naturligvis hænde, at du kommer til at købe en ekstra liter mælk eller en plade chokolade i løbet af ugen, så sørg derfor at give plads i madbudgettet til de uundgåelige små-køb. 100-200 kr. er passende at lægge til side til disse ekstra og ofte spontane indkøb.

5. Lav hjemmelavet mad

Et sidste godt tip er ganske enkelt at kaste dig over kødgryderne. Det er langt billigere at lave hjemmelavet mad, end det er at købe færdigretter eller takeaway. Når du laver mad fra bunden, finder du hurtigt ud af, hvor langt de forskellige ingredienser rækker, og hvor meget du faktisk får for pengene. Derudover vil der ofte være rester, når du laver mad fra bunden, hvilket naturligvis også er med til at give ekstra plads i budgettet.

Tilsæt mere grønt i din mad

Tænk gerne over at bruge flere grøntsager end normalt, da det både mætter mere og er billigere i længden. Du kan prøve at skifte halvdelen af kødet i din lasagne ud med grøntsager, så du lige pludselig har kød til to dage i stedet for én. Det kan også være, du finder ud af, at du slet ikke har brug for kødet på sigt.  Kast dig også gerne ud i planlagte, kødfrie dage, og lad din kreative side udfolde sig.

Find inspiration på nettet

Men hvis du nu ikke er en haj i et køkken, eller hvis du har svært ved at finde på nye retter, kan du med fordel kigge dig omkring efter inspiration. Du kan selvfølgelig kigge i kogebøger og søge på nettet, og derudover boomer de sociale medier også med mad-bloggere, som laver spændende retter, og giver adgang til sunde og fornuftige madplaner, som du kan følge eller blot lade dig inspirere af. Hvis du ønsker den helt billige madplan, kan du også tjekke denne side ud.

Selvom hjemmelavet mad klart er at foretrække, kan det ske, at man får lyst til at vælge den nemme løsning og bestille mad udefra i ny og næ. Det er en god ide på forhånd at overveje, om penge til takeaway og restaurant-besøg skal indgå i madbudgettet eller om det skal trækkes fra din lønkonto. Sæt gerne 200 kr. af til dette i måneden.